Ett bättre löpsteg ger färre skador

Det ständigt ökande intresse för löpning har också skapat en efterfrågan och törst efter mer kunskap inom området. Framförallt är det mer kunskap inom förebyggande åtgärder som många eftersöker då fler ovana motionärer i löpspåren tyvärr medför fler skador. Ett av de enklaste sätten att slippa de klassiska löparskadorna är att förbättra sitt löpsteg.

Människan en löparmaskin

Många experter är ense om att människan till stora delar har utvecklats genom evolutionen för att kunna springa långt. Vi har alltså alla förutsättningar i världen för att få till ett bra löpsteg. Den senaste tiden i människans historia har vi dock blivit alltför stillasittande, och sällan går vi runt barfota och låter kroppen naturligt använda sina funktioner. Den stora löparbomen med barfotalöpning på 2010-talet satte fingret på detta problem. Även om alla experter är beredda at gå så långt som att barfotalöpning är det enda riktiga, finns det ändå en poäng i att löpsteget är ett av de viktigaste momenten för att undvika skador.

Det effektivaste löpsteget

För nybörjare som börjat löpträna gäller det att lägga en del tanke kring hur man sätter ned foten i löpsteget. Detta diskuteras flitigt på olika sajter för löpning. Det kan faktiskt handla om att lära sig göra av med dåliga vanor, som att alltför kraftigt slå ned foten med hälen alltför hårt. Det effektivaste löpsteget är alltid det kortaste, särskilt då man vill undvika hårda nedslag i marken. Det räcker alltså att börja minska ned sitt löpsteg och försöka landa mer på mellanfoten enligt många experter inom området. Det är också viktigt att komma ihåg att det skiljer sig markant att springa korta lopp som vid 100 meter och ta en 5 km -runda i skogen. För mer erfarna löpare gäller det att jobba mer med att hitta ett mer fjädrande löpsteg och utveckla elasticiteten.

Barfota på gräs

En bra övning är att prova att springa barfota på en gräsyta, förutsatt att inget vasst ligger och gömmer sig i gräset. Det kan vara lättare att analysera sitt eget löpsteg om man inte använder komplicerade och tjocka löparskor. Många har blivit av med smärtor i knän och i ryggen, genom att helt enkelt byta till enklare löparskor med tunnare sula. I slutänden handlar det om att prova sig fram, vad som passar och känns mest naturligt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

flash-blog